September 30, 2009

Pernah tak?

Pernah tak korang rasa macam nie?

Dulu waktu benda tu ada depan kita, kita buat tak tahu jer. Nak pandangpon tak mahu. Tapi bila benda tu dah tak ada sibuklah kita mencari kat mana dia.

Dulu waktu mak dengan abah kita dekat dengan kita, kita kadang2 tak dengar cakap mereka.Kadang tak da pon rasa rindu. Tapi bila mereka dah jauh barulah kita asyik nak telepon dan kalau boleh nak balik jumpa setiap hari.

Dulu waktu kita ada kawan ramai, kadang2 kita lupa siapa yang selalu jaga hati kita, jaga diri kita, belanja kita makan, selalu temankan kita. Tapi bila sorang2 kawan dah hilang, barulah kita terasa sunyi.

Dulu waktu ada orang sayang kat kita, kita selalu buat dia sakit hati. Buat tak endah jer. Dia peluk kita, kita tolak balik, dia teman kan kita, kita rasa rimas. Tapi bila orang yang sayang kita tu dah pergi, barulah kita terasa nak ada orang peluk kita, nak ada teman waktu kita tengok TV ke, baca newspaper ke atau pon bersukan.

Dulu waktu kita pakai kereta baru, kita buang atau simpan je basikal yang kita guna selalu ke sekolah dalam store. Tapi bila kereta baru kita dah rosak, barulah kita sibuk nak bersihkan habuk2 dekat basikal tu.

Sebab tulah ada hadis Nabi ada menyebut...rebut 5 perkara sebelum datang 5 perkara.
tua sebelum muda,sihat sebelum sakit,lapang sebelum sempit,kaya sebelum miskin,hidup sebelum mati.

Maka, kalau ada lah kita diberi nikmat sesuatu...hargai lah ia sepenuhnya kerana bila nikmat tu hilang, belum tentu ia akan datang kembali pada kita.

Kalau kita ada rasa sayang pada seseorang...sebutlah yang kita sayang dia. Janganlah rasa jelek, jemu, mual untuk luahkan rasa apa yang kita rasa. Kita tak rugi dia pon tak untung. Sebelum kita tutup mata, sebelum dia di usung ke keranda, sekurang2nya dia tahu apa kita rasa dan kita dah luah apa yang kita pendam.

Jangan nanti, mengigit jari, menyesal tak sudah, menangis tak henti.

8 comments:

  1. love this post, very meaningful reminder...

    ReplyDelete
  2. Allah maha mengetahui setiap yang tersurat dan tersirat

    Usaha dan tawakal tanpa putus asa, semoga urusan kita semua dipermudahkan

    waallahualam..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum

    thanks atas ingatan. betul apa yg abg tulis tuh.. stuju sgt² =)

    ReplyDelete
  4. kawan dunia akhiratOctober 5, 2009 at 10:59 AM

    Our past can't be changed but at least it gives us opportunity to learn something from it and change our future.. So, stop crying and start ur first step of better life-planning..

    ReplyDelete
  5. ina...thanks ina. a reminder to me too
    anonymous. yups
    mona...setuju gak
    fizi...tq to u too dik
    kda...yups, we can't get our last 1 sec back, yet we can learn and improve. btw...sapa lah yg nangis tu? hang ka dok nangis? takpa takpa...

    ReplyDelete
  6. Sedih...
    Btul tu..bila ada kite wat tak tau..
    ape yg ada kite tak hargai...

    So kite hargai laa apa yang ada untuk kita...sbb bukan senang utk mendpt atau memperoleh sesuatu yg telus dan tulus...

    ReplyDelete
  7. bnyak maksud yg tersurat n yang tersirat...

    ReplyDelete