May 2, 2010

LIMA


Kita ni berlima aja
Dari masing-masing kecik
Sampailah sekarang dah nak abis belajar, dah berkerja, dah berkahwin, dah ada anak
Kita ni lah
Anak-anak mak dengan abah
Dari dulu sampai sekarang
Memang bergurau, bergaduh, bersakat...tak henti-henti
Tapi kita ni lah yang buat mak dengan abah tak kering gusi

Angah
Satu-satunya adik perempuan along
Tegas, berdisiplin, garang macam singa
Tapi awak lah tempat along banyak mengadu
Awaklah banyak membantu
Adik along yang selalu pesan along buat kebaikan
Sebab along ni kadang-kadang "jahat" semacam
Teringat waktu dulu-dulu,
kalau along takut tidur malam
Bilik awak lah along tumpang beradu...
Rindunya along kat awak, ngah

Uda
Adik yg selalu gaduh dengan along dari dulu
Cerewet, banyak songeh, kerek macam bagus
Tapi awak lah banyak sokong along
Bila kita dah besar, masing-masing tahu kita saling memerlu
Lebih-lebih lagi bila awak dah berdua dan sekarang bertiga
Awak pon lebih terbuka, boleh terima along seadanya
Kitakan anak-anak lelaki tua abah
Along mesti tak kuat jaga seorang, kalau awak tak datang membantu
Teringat waktu dulu-dulu,
Bila nak minta apa-apa dari abah
Mesti along suruh awak pegi minta dulu...
Rindunya along kat awak, uda

Uteh
Orangnya memang comel, sekali pandang memang takut,tapi hati lembut, kalau bergaya...kalah Afdlin Shauki
Awaklah teman setia abah
Waktu kami abang-abang dan kakak awak sedang berjuang di menara gading
Awaklah yang jadi teman berborak abah siang malam
Legalah juga along
Sekurang-kurangnya abah ada anak yang sealiran, boleh berborak minat yang sama
Besar jasa awak uteh, pada keluarga...
Along pon tak termampu nak buat apa awak dah beri
Teringat waktu dulu-dulu,
Kalau bab nak makan luar aja
Suruh awak ajak abah...mesti dapat makan kat luar punya...
Rindunya along kat awak, teh

Adik
Budak paling nakal, degil, asyik nak main tak ingat nak belajar
Tapi rumah kita tu, mesti suram kalau adik tak ada
Sebab adik lah paling manja, macam along dia juga...
Celoteh tak henti-henti, macam along dia juga...
Selalu buat lawak sengal, macam along dia juga...
Kami yang besar ni selalu lah buli adik buat kerja
Tapi bising-bising mulut adik, adik tetap buat kan juga
Teringat waktu dulu-dulu,
Along geram kat adik, sampai along pukul adik
Habis along kena marah dengan mak abah
Tapi Allah sahaja tahu...
Along sayang kan adik, along nak adik jadi pandai macam Angah, Uda, Uteh...
Maafkan along ehh adik
Rindunya along kat awak, dik

...Along Rindu Angah, Uda, Uteh, Adik...
Jaga mak dengan abah

A4
11.40pm

3 comments:

  1. alahai...sedey tol entry nieh...:(

    ReplyDelete
  2. ain...awak pon tahu how much i love my siblings. and i miss them so much

    ReplyDelete
  3. ain tau...so along kene sabar bnyak2 la..x lame dah..tinggal bape minggu je along nak balik nieh..along flight bile..??

    ReplyDelete